Aug
07,
2024
От 1-ви септември 2024г. се забранява продажбата на детски столчета за кола, сертифицирани по стандарт ECE R44/04. Ако все пак имате такова ...
Произвеждаме причини за хиляди усмивки :)
Произвеждаме причини за хиляди усмивки :)
Всички искаме най-доброто за нашите деца. Въпреки това, броят на столчетата за кола, които наводниха пазара през последните години e главозамайващ – особено за хора, които наскоро са станали родители. RWF, ADAC, ISOFIX, TOP TETHER - какви са тези мистериозни съкращения и наистина ли са необходими за столчето за кола на вашето дете?
При избора на столче за кола приоритетът е да изберете столче за кола, което е подходящо за височината, теглото и възрастта на детето. Следващият критерий, толкова важен, колкото и първия, е безопасността и комфорта на бебето и цялото семейство. Не забравяйте, че столчето трябва да пасва и на седалката! Едно и също столче за кола не може да се монтира във всички автомобили еднакво стабилно, напр. поради различен ъгъл на наклон на облегалката или липса на ISOFIX конектори!
Регламентът R129 i-Size се отнася за безопасността на столчетата за кола, което поставя по-голям акцент върху защитата в сравнение със столчетата без i-Size. Освен това столчетата с i-Size осигуряват по-добра защита за шийните прешлени и главата на детето при страничен сблъсък.
Освен това нормативната уредба изисква монтирането на столчета за кола, обърнати назад, поне докато детето навърши 15 месеца и достигне височина от 76 см. Експерти от цял свят потвърждават, че позицията с лице назад е най-добрата защита за децата от нараняване в случай на сблъсък. Осигурява по-добра защита на гръбнака, врата и таза при рязко спиране. Пример за такова столче за кола е I-GUARD от Kinderkraft, едно от първите столчета за кола i-Size на тази марка.
Споменахме RWF съкращението -това не е нищо повече от столче за кола, обърнато назад. Това може да бъде столче, отговарящо на предишния стандарт R44 ( категория 0-13 кг) или на новия i-Size, който се основава на ограничения във височината до 15-месечна възраст и до 76 см височина.
Не забравяйте никога да не монтирате столчето за кола RWF на предната (пътническа) седалка, когато въздушната възглавница е активирана!
Много често, за да се повиши безопасността при возене назад, се използва коланът TOP TETHER, когато столчето за кола няма опорен крак. TOP TETHER се използва и в столчета за кола, гледащи напред (76-105 см). Това е дълга част от колана, която завършва с кука, разположена в задната част на столчето за кола. Монтира се на специално място в автомобила - благодарение на това седалката е по-стабилна. Не забравяйте обаче винаги да затягате TOP TETHER, особено ако използвате въртяща се седалка!
Не всяко столче за кола предлага същата гаранция за защита в случай на сблъсък. За щастие има няколко независими институции, които подлагат столчетата за кола на специални, допълнителни краш тестове в своите лаборатории. И най-важното: организациите за тестване не информират производителите за квалификацията за тестване - те ги информират едва след като са избрали местата за тестване. Производителите също не могат да искат от вас да проверявате техните продукти! Това прави тестовете и оценките независими и надеждни.
Най-популярните организации в света са: ADAC, Stiftung Warentest и ÖAMTC. В Полша столчетата за кола, със сертификат от ADAC, са най-често срещаните. Според немския стандарт колкото по-нисък е рейтингът, толкова по-добре. 0,0-1,5 означава много добро и 4,6-5,5: много лошо.
ADAC ( Allgemeiner Deutscher Automobil Club) е най-голямата европейска автомобилна организация, създадена в далечната 1903 година. Позната с днешното си наименование от 1911 г. По същество ADAC е застрахователна компания за превозни средства, която участва в насърчаването на безопасността и продуктите тестване, включително детски столчета за кола.
ADAC (както и останалите организации, които правят тестове) не може да тества всички столчета излезли на пазара. Избраните за тестове модели са подбрани въз основа на популярност, обем на продажбите и нововъведения, на пример може да бъде седалка, която се върти. При независимите тестове столчетата се тестват основно в съответствие със съответните регламенти ECE R44 или ECER129. Обикновено тестовете се правят при условия по-високи от изискванията на стандартите (н.п. ADAC тества челен сблъсък от 64км/ч, при изискване на стандарта 50 км/ч. Седалките също се проверяват за замърсители, химикали в тапицерията, багрила и тежки метали се оценяват и тестват.
ÖAMTC - най-големият автомобилен клуб в Австрия, също с повече от 100 годишна история. Техните критерии са подобни на тези на ADAC – 4 основни точки:
1° БЕЗОПАСНОСТ:
Столчетата за кола са монтирани в корпуса на автомобила, за да им осигурят сигурност при челен удар при 64 км/ч и страничен удар при 50 км/ч. Тези предни и странични удари се тестват с манекени в различни категории размери, подходящи за изпитваните столчета за кола. В допълнение към сценариите на катастрофа се оценяват маршрутът на колана и стабилността на столчето върху седалката на автомобила.
2 ° РАБОТА С ПРОДУКТА:
Състои от подкатегории, свързани главно с монтажа на седалки. Те включват боравене, възможност за неправилна употреба, ограничаване, монтаж на седалка и модификация на седалка. Всички те се оценяват от експерти и независими потребители.
Тестовете за инсталиране се провеждат с манекени и истински деца в различни видове превозни средства.
3 ° ЕРГОНОМИЧНОСТ:
Вътрешни размери, заемано място в автомобила, позиция на седене и комфорт за детето осигуряват подкатегориите в областта на ергономичност. По отношение на комфорта някои от точките експертите ще включват позицията на краката, цялостната стойка, зрителното поле на детето и качеството на защитните елементи.
4 ° ДОПЪЛНИТЕЛНИ:
Вредните вещества също се вземат предвид. Това е критерий, базиран на наличието и броя на видовете вещества, опасни за хората и околната среда, като фталати, забавители на горенето, ароматни въглеводороди и др. Анализът взема предвид състава на покритието и ще повлияе на общата оценка ако даден химикал присъства над определена граница.
РЕЗУЛТАТИТЕ?
Когато публикуват резултатите, ADAC и TCS публикуват окончателните оценки според тези критерия с качествена оценка. Например, за ADAC това са споменавания, които се дават от типа „Много добро“, „Добро“ и т.н. TCS присъжда звезди от типа 5 звезди „Отлично“ или 4 звезди за „Много препоръчително“ и т.н. … Европейските партньори на асоциациите на потребителите като „Que Choisir“ във Франция превеждат същите тези резултати в скала от 20 точки. Германия със StiWA с рейтинг от 0,6 до 5 (колкото по-близък е резултатът до 5, толкова по-добър е), a Which? дава процентен резултат (добавя статус „най-добра покупка“ или „не купувайте“).
Тъй като столчетата за кола се стремят да се подобряват, а иновациите разширяват границите, тестовете също се развиват и стават по-строг. Когато гледате отзиви и оценки, имайте предвид и датата на информацията. Защото един продукт получилвисока оценка преди 10 години, днес най-вероятно ще получи доста по-слаба, защото изискванията и тестването са много по-строги.
Когато избирате столчче е хубаво е да се информирате за наличието на независими тестове и сертификати. Това е добър индикатор за качеството на даден продукт. Но покупката трябва да се основава най-вече на съвместимостта на столчето за кола, както с вашия автомобил, така и с вашето дете. За всички специалисти препоръчват – пробвайте преди да купите.
Обърнете особено внимание на правилното поставяне! Дори да изберете столчето с най-високи резултати, ако не е поставено правилно, то няма да осигури необходимата защита на детето.
Коментари :0