Aug
07,
2024
От 1-ви септември 2024г. се забранява продажбата на детски столчета за кола, сертифицирани по стандарт ECE R44/04. Ако все пак имате такова ...
Произвеждаме причини за хиляди усмивки :)
Произвеждаме причини за хиляди усмивки :)
Малко хора осъзнават, че столчето за кола е една от първите покупки за новородено бебе - то е от съществено значение за прибирането от болницата у дома.
Всеки „нов“ родител се пита: какъв вид столче за кола ще бъде най-подходящо за моето бебе? Отговорът на този въпрос е прост - безопасно. Какво означава това? За съжаление няма лесен отговор на този въпрос. Но не се притеснявайте – в следващите редове ще обясним кои са важните неща, на които да обърнете внимание при избора.
Не е ли най-безопасно за бебето да бъде в обятията на мама? Вярно е, стига да не сте в колата. Повярвайте, по време на пътуване столчето за кола е много по -подходящо място за него или нея. Возенето на дете в столче за кола го предпазва цялостно. На първо място, то гарантира безопасност в случай на страничен сблъсък и в същото време намалява риска малкият пътник, да се измъкне от колана.
Освен това, според ЗДП(закона за движение по пътищата) е задължително детето да се превозва в столче, но е също много важно то да бъде подходящо за възрастта и поставено правилно. Добре монтираната седалка за кола е тази, която е стабилна и здрава.
Според българското законодателство, ползване на детска седалка за кола е задължителна за деца до 150 см и тегло 36 кг. Като килограмите са определящи за избора на тип седалка.
Ако планирате да пътувате с вашето малко дете, проверете какви са разпоредбите в държавата, в която ще пътувате. Може да има различни правила. Първият път, когато се сблъскате със столче за кола, това може да ви завърти главата. Колко цвята, функции, размери, крепежни елементи! Не се паникьосвайте – тук на кратко ще обясним всичко.
Първото важно нещо при избора – по какво се различават различни столчета и как да определим подходящото за детето в различните възрасти:
В момента има два стандарта за безопасност на столчетата. Те се различават по видовете тестове, на които подлагат столчетата, но не се изключват един друг. При единия станадарт – определящо е теглото и при него столчетата са разпределени по теглови групи, а според другия водещ е ръста на детето.
Група 0 (до 10 кг);
Група 0+ (до 13 кг);
Група I (9 до 18 кг);
Група II (15 до 25 кг);
Група III (22 до 36 кг).
Разбира се има и комбинирани модели, които позволяват да сменяте столчето по -рядко. Това със сигурност е по-икономично решение и такива столчета за кола се адаптират добре към тялото на растящите деца благодарение на подходящи настройки.
0-85 см ( отговаря на група 0+ при стандарт R44/04) - изцяло RFW
0-105 см (отговаря на група 0/1/2) Задължително возене RFW до поне 76 см и след това в посока на движението
100-135 ( отговаря на групи 2/3) Возене в посока на движението
Този стандарт е въведен през 2013 година и все още има малко модели, които да отговарят на него.
Повече за двата стандарта може да прочетете тук.
Най-важно -не бързайте. Особено при бебето - бебето трябва да се вози на първото си столче за кола възможно най -дълго, тоест докато достигне теглото, подходящо за използване на столче от следващата група.
За да сте сигурни, че трябва да смените столчето или да го пригодите към порасналото дете. Има едно просто правило: презрамките не трябва да минават под раменете на детето. Така че, ако коланите не пасват добре на раменете на вашето дете - време е за промяна!
Друго нещо, на което трябва да обърнете внимание при избора на столче за кола е самата кола. Не всяко столче за кола е подходящо за всички автомобили. Добра практика е да го изпробвате, преди да вземете окончателно решение. Може да се окаже, че коланите на задната седалка са твърде къси или столчето за кола не отговаря на формата на седалката във вашия автомобил. Наистина не можете да кажете, като погледнете, а един монтаж може да ви спаси от скъпа грешка.
Може също да се окаже, че колата ви няма приставки за системата ISOFIX, „помощният крак“ крак на избраното столче не е съвместимо със седалката на автомобила, няма за какво да закачите колана TOP TETHER. Има ли възможност за RWF монтаж.
ISOFIX е специална система, която позволява бързо и стабилно фиксиране на столчето в колата. Столчето има специални приставки, наречени ISOFIX, които за закачат директно към шасито на автомобила, на специални места разположени между седалката и облегалката на седалката на автомобила. Всички автомобили произведени след 2013 г. Имат възможност за ISOFIX монтаж. Чрез ISOFIX монтаж се увеличава безопасността и удобството при монтаж. Столчетата за кола, монтирани по този начин, са по-стабилно закрепени. Седалките с приставки за ISOFIX също имат индикатори, които ви информират кога седалката е правилно закрепена, което ви дава допълнителна увереност, че сте се справили с монтажа. Те освен, че са лесни за инсталиране и много по -бързи за прехвърляне от кола в кола.
Някои модели столчета с Isofix са оборудвани и със стабилизатор на седалката - специален „крак“, който се опира в пода на автомобила. Това решение осигурява по -голяма стабилност на седалката и намалява риска от неправилно сглобяване (като част от цялостната система ISOFIX). Краката са телескопично регулируеми по височина и са оборудвани с индикатор за положение.
Опция, която допълнително подобрява безопасността, е коланът TOP TETHER, който свързва задната част на столчето за кола с точката за фиксиране на автомобила. Функцията на колана TOP TETHER е да намали движението на седалката около точката на фиксиране ISOFIX в случай на злополука. Както при системата Isofix, при моделите, произведени след 2013 г., тази фиксираща точка е стандартна, но по -старите автомобили може да я нямат. Затова не забравяйте да проверите дали ще можете да използвате това решение, преди да вземете решение за покупка.
Остава ни още едно чуждо звучащо име за дешифриране - RWF. Това не е нищо друго освен съкращение за " Rear Way Facing " т.е. възможност за монтаж на столчето в обратна на движението посока. Защо е важно? С множество тестове е доказано, че возенето с лице назад е до пет пъти по –безопасно, отколкото в посоката на движение. Тестовете, проведени от института VTI, доказват, че столчетата за кола RWF имат 92% по -малък риск от нараняване при сблъсъци. Препоръчва се децата да се транспортират назад, докато навършат 3-4 години. Според регулацията ECE R44 по този начин трябва да се транспортират деца до 9 кг, а според стандарта i-Size(R129)- до 15-месечна възраст.
Не е нужно веднага да решавате, кой метод за транспортиране да изберете. Голяма част от столчетата могат да се монтират в двете посоки, или имат основа, която позволява на седалката да се върти по желание.
Всички по-горе изброени детайли са важни, но най-важна е безопасността. Не всяко столче за кола дава еднаква гаранция за защита на детето в случай на злополука. Има много институции, които подлагат столчетата за кола на специални краш тестове. Благодарение на техните резултати знаем как различните столчета се представят при катастрофа. Изпитващите организации не информират производителите за квалификацията за изпитванията. Производителите също не могат да поискат да видят предварително резултатите. Това е за да се гарантира независимостта и авторитетът на тези престижни институции. Интересното е, че тестовете за седалки се правят само веднъж, в сътрудничество с няколко институции. Едва след като всички са направили тестовете –всеки от организаторите ги публикува, давайки своята оценка.
Най -известният и престижен е немският тест ADAC, който оценява поведението на автомобилните столчета по време на удар, но също така стабилността на фиксиране, лекотатта на монтаж, количеството пространство за детето, теглото и дори липсата на вредни вещества в използваните материали . Тестовете ADAC се считат за най -строги, затова техните резултати често се използват като доказателство за качество и безопасност на столчетата за кола. Тестваните столчета за кола получават точки: оценка от 1,0-1,5 е най-високата, а 4,6-5,5 е най-ниската. В нашият асортимент ще намерите столчета, притежаващи най-високата оценка на ADAC.
Друг тест, на който се доверяват ⅓ от тези, които купуват столче в Германия. Stiftung Warentest оценява общата безопасност, но също и въпроси като лекотата на използване на седалката, съдържанието на вредни вещества и ергономичността.
ÖAMTC е австрийски клуб за автомобили, мотоциклети и пътешествия, който е местният еквивалент на немския ADAC. Той тества безопасността на столчетата за кола, тяхното удобство за използване, ергономичност и вредни вещества.
TASS INTERNATIONAL е водеща холандска организация с представителства в 11 страни по света, специализирана в тестване на катастрофи. Всички столчета за кола с марка Kinderkraft са тествани при катастрофа от TASS INTERNATIONAL.
отговаря за безопасността на материалите, използвани при производството на тапицерията
Купуването на столче за кола втора употреба може да изглежда като примамлив вариант. Специалистите обаче категорично не го препоръчват. Столчетата за кола имат свой собствен живот. Материалът просто се износва. Когато решите да закупите втора употреба, никога не знаете кога е закупено столчето и колко време е било използвано. Също така не знаем дали не е участвалa в инцидент, a всяко столче претърпяло дори лек инцидент трябва да бъде заменено.
И така, как да намерите най-доброто столче за кола? Има няколко неща, които трябва да имате предвид: теглото на детето, метода на сглобяване и разбира се тестовите оценки - защото безопасността е най -важното нещо. Но не забравяйте също за условията на колата и собствените си предпочитания - за комфорта или просто за външния вид.
От сега нататък столчето за кола ще ви придружава при всичките ви пътувания. Така че трябва да се опознаете!
Коментари :0